Dirigent

Ron is geboren op 11 januari 1975 te Stein. Op 6 jarige leeftijd verhuisde hij naar Schaesberg, het tegenwoordige Landgraaf. Op 12-jarige leeftijd kwam hij in aanraking met de harmonie uit de wijk Het Eikske, harmonie St. Michael. In deze harmonie leerde hij saxofoon spelen, en snel wist hij dat hij beroepsmusicus wilde worden. Nadat hij de middelbare school had doorlopen werd hij aangenomen op het het conservatorium van Maastricht.

Het eerste jaar studeerde hij alleen klassiek saxofoon bij Dhr. A. van Velsen. In het tweede jaar startte hij tevens met de opleiding HaFa Directie bij Dhr. J. Conjaerts.

Nog tijdens zijn studie werd Ron dirigent bij Fanfare St. Lambertus te Schinveld alwaar hij tot juli 2000 de dirigeerstok hanteerde.

Op 16 maart 2006 haalde hij zijn Masterdiploma. Tijdens deze studie kreeg hij de kans om de Koninklijke Militaire Kapel en de Millitär Musik Ober-Österreich te dirigeren. Ook tijdens de Master was zijn docent dhr. J. Conjaerts. Het examen van de Masteropleiding was in samenwerking met de Koninklijke Militaire Kapel de “Johan Willem Friso”.

Een ander beroepsorkest dat hij mocht dirigeren is het harmonieorkest van de Royal Northern College of Music van Manchester. Dit deed hij tijdens de Masterclass van het WMC 2003 met als cursusleider James Gourlay.

Ron is steeds op zoek naar andere mogelijkheden en vernieuwingen binnen de verenigingen waar hij werkzaam is. Dat resulteerde in samenwerking met verschillende bekende artiesten zoals Chantal Janzen, Ernst Daniël Smid, Xander de Buisonjé, René Schumann en Glennis Grace maar ook verschillende bands zoals Neet oet Lottum en de Bläck Fööss. Ook heeft Ron met vele lokale artiesten samengewerkt.

Met Ron Daelemans heeft Fanfare Sint Joseph een zeer energieke, enthousiaste maar vooral ook een zeer deskundige dirigent aan boord gehaald. Iemand de vereniging goed aanvoelt, van zeer jong, jong tot iets ouder.